Thursday, December 10, 2009

Kelahiran Cahaya Mataku (^^P)

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera kepada semua yang membaca.. kali ni dengan gembiranya aku ingin mendedahkan satu berita yang mana aku telah telah mendapat cahaya mata.. cahaya mata saudaraku.hehe.sory cket, single lagi tapi...ehem2.baik, daripada gambar diatas anda lihat ini adalah anak saudaraku yg ke-7 , pergh! pecah rekod aku.haha Kalo diteliti daripda salasiah adik beradik aku, aku mempunyai 4 org adik beradik dan aku anak yg ke-4.ketiga-tiga mereka telah berkahwin dan baby yg baru ni adalah anak dari kakak yg ke-3. Dan tinggal aku sorang je yg belum dari disentuh oleh mana2 dara.suci lagi tau! xpernah dan takkan couple.haram woo..hoho Dan aku jugalah satu2nya anak yg tinggal yang menjadi harapan keluargaku utk membina biah solehah dalam institusi keluargaku yg agak tipis pemahaman agamanya. moga2 bakal ehemku dari org yg terbaik yg ALLAH telah janji dan pilihkan dan juga keluarga baik dan terkenal hatta popular di kalangan penduduk langit.Insyaallah.



" Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanya utk ALLAH S.W.T"




Wednesday, October 28, 2009

Iklan Air Asia : Bermoral atau Tidak?

video


TERKEJUT MONYET , TERGIUR (member disebelah), BERISTIGHFAR (member dihadapan) setelah kami TERTONTON sebuah iklan yang mengiklankan sebuah iklan tentang syarikat penerbangan tempatan, AIR ASIA yang mana merupakan satu-satunya syarikat penerbangan yang merupakan saingan utama MAS di Malaysia ini. Apa tidaknya, iklan yang mana menceritakan pengalaman pertama kali seorang kanak-kanak menaiki sebuah pesawat syarikat AIR ASIA ini penuh dengan kenangan manis, tetapi kenangan manis saling tak tumpah macam perangai SHIN CHAN. Iklan ini memuatkan beberapa gambaran kurang bermoral yang ditonjolkan yang memberi impak seronok bagi kanak-kanak tersebut untuk menaiki sekali lagi pesawat itu. Sungguh memalukan. Yang peliknya, bagaimana Malaysia terutama media elektronik kini yang dengan begitu mudahnya meluluskan iklan ini untuk dipertontonkan oleh segenap masyarakat di Malaysia ini. Kerajaan perlu memberi keterangan yang kukuh tentang apa yang berlaku sekarang ini. Fikir2kan lah!















Saturday, October 24, 2009

Lakonan bergaya pertamaku..hoho

video


assalamu'alaikum semua... harap sihat2 belaka dan sentiasa istiqamah dalam beribadah kepada ALAH hatta mencari rezeki dan study engineering pun dikira sebagai ibadah selagi niat kita kerana ALLAH... ye, sekarang aku ingin berkongsi sedikit pengalaman yang tidak seberapa ni tentang bagaimana aku menghabiskan masa sehari aku untuk shooting video promotion UCITV (university interactive television) yang mana organisasi ni bertanggungjawab dalam memajukan UTHM dalam bidang multimedia dan pengacaraan. mcm TV3 la kononnya. haha.tapi cara diorg editing dan memenyediakan video da mcm TV kat malaysia ni la. Video yg inipun merupakan seorg pelajar praktikal dari UiTM yang mengeditkan. Kire ok la tu. tp mantap a. smart jugak.hehe. dibawah terdapat beberapa gambar aku dan rakan-rakan artis yang lain sedang menjalankan pengambaran. Kini video juga sudah diuploadkan didalam youtube. klik pada link ini .. >>> video promo UCITV

Tuesday, October 6, 2009

MPMUM, PMIUM jumpa Kartika

Perak 6 September 2009 05:45p.m │ Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) bersama-sama Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) telah bertemu empat mata dengan Kartika di kediamannya pada 4hb yang lalu.
Majlis mahasiswa berkenaan diwakili Timbalan Bendahari 1 Ahmad Syazwan Bin Muhammad Hasan, Setiausahanya Shah Rizul Ayuni Bt Zulkiply dan Pengerusi HELWA Maryam Muneerah Bt Ahmad sementara PMIUM diwakili oleh Timbalan Presiden PMIUM sendiri saudari Fasihah Binti Mohd Pauzi. Pertemuan empat mata yang bertujuan untuk mendengar perkara sebenar daripada Kartika juga memberikan sokongan moral itu mendapat sambutan baik daripada keluarga beliau memandangkan mereka adalah antara pihak yang datang berjumpa dengan beliau tanpa ada apa-apa kepentingan politik. Menurut Kartika sebelum ini beliau banyak menerima kunjungan daripada badan-badan politik dan NGO sementara tidak banyak antara mereka yang memberikan sokongan malahan mendesak beliau untuk menarik semula keputusan tersebut. Beliau bagaimanapun tetap dengan keputusan beliau dan telah bertemu sendiri dengan Mufti Perak, Tan Sri Harussani bagi meminta pandangan dan nasihat. Ada juga rakan beliau yang beragama Budha memberikan sokongan berikutan meminum arak juga dilarang dalam agama tersebut.

Talk Khas Kartika
Sementara itu, MPMUM akan menganjurkan talk khas bersama Kartika yang dijadualkan bersempena Festival Mahasiswa Universiti Malaya (FEMINA) bagi memberi ruang kepada mahasiswa berdiskusi sendiri dengan Kartika. “Isu Kartika bukan hanya sekadar isu arak, sebat, dan undang-undang syariah Malaysia namun, ia juga adalah masalah pemimpin, rasuah dan kezaliman. Kami (HELWA MPMUM) dalam proses untuk mengadakan talk khas Kartika di Universiti Malaya,” respon Ayuni Beliau juga menegaskan bahawa seluruh mahasiswi berdiri di belakang untuk menyokong keputusan Kartika dan menyeru agar seluruh rakan kampus Universiti Malaya dan IPTA lain memberi sokongan penuh terhadap beliau.


Friday, August 7, 2009

Solat Jiwa Tuan : apa itu solat bagi kita sebenarnya?? ( most read ever )



Solat Jiwa Tuan
“Adakah kamu tahu mengapa umat Islam sekarang susah nak khusyuk dalam solat?”
Senyap. Atau mak selalu kata, sengap.
“Sebab umat Islam sekarang solat dengan jiwa tuan”

Apakah yang dimaksudkan dengan solat dengan jiwa tuan?





Dari Aspek Waktu.
Dalam surah Taha ayat 14 Allah berfirman, “Dan tegakkanlah solat untuk berzikir kepadaku.” Jelas sekali, solat adalah satu manifestasi perhambaan kita kepada Al-Khaliq. Solat adalah medan latihan untuk membuang daki-daki dosa, mencantas perasaan ujub, takbur, riya’ dan sebagainya. Solat adalah tunas berpupuknya keikhlasan. Bak kata seorang Imam terkenal, solat ini ada tiga keistimewaan iaitu; khusyuk, ikhlas dan zikrullah.


Friday, July 24, 2009

Mimpi Yg Pelik , indah , sukar dilupakan ..dan . . .


Ini adalah kisah benar yang berlaku pada diriku pada 24 Julai 2009 , pada malam jumaat. Setelah tamatnya program di kolej kediaman iaitu program ceramah wacana ilmu yang mana aku sebagai pengarah programnya, terus terduduk di atas kerusi di bilik. aku pergi ke surau untuk membaca al-mulk,Setelah tamat baca al-mulk di surau, aku kembali semula ke bilik dan baring di atas katil kerana keletihan dan sakit kepala (migrain). Tak tahu kenapa.. disebabkan migrain, aku tak boleh nak tidur dan berjaga sampai 3 pagi. Kebetulan pulak malam tu adalah malam yang sangat sunyi. Ketiga-tiga rakan bilikku tiada di bilik. Macam dirancang pulak. Jam menunjukkan 3.03 pagi , tapi mata ni masih tak boleh lelap.



Tuesday, July 7, 2009

3.30 pagi ,4 Julai 2009 (Kisah Benar)


3.30 pagi 4 Julai 2009
(Kisah Benar daripada seniorku yang sudah bergelar doktor di Kem Askar Wataniah di Gerik ,Perak )







Aku yang sedang tidur terkejut.

”Doktor, Ahmad (bukan
nama sebenar) sakit perut. Ada di klinik...”

Lant
as hilang rasa mengantuk. Aku sedia tahu yang Ahmad (Mat) ada penyakit Prolapse Intervetebral Disc (terseliuh rawan tulang belakang) . Sebelum ini sudah dua kali dia kena serangan akut yang menyebabkan Ahmad tidak dapat bergerak. Aku fikir, dia kena serangan lagi. Tanpa lengah aku terus ke klinik.

Aku juga masih teringat, pkul 11 malam tadi, Ahmad yang memegang ubat Panadol dan ubat batuk kerana demam selsema, berkaraoke. Dia menyanyi sebuah lagu rock di tengah halaman kem kami. Aku ingat kerana aku menegurnya, masakan seseorang yang demam boleh berkaraoke.. ..


************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********

”Doktor, saya tengok ada ketulan diperut Ahmad. Apabila dipegang akan lari ke tepi dan ke dada..!!!”

Sunday, June 21, 2009

apa tu 'BAHASA' ?? -- OoH 'Language'...

video

Terjumpa plak video ni kt YouTube. Sangat Menarik dan saya harap selepas menonton ni, jangan terus menghukum atau bersetuju, cuba fikir dan fikir dan fikir dan fikir >>>> Gunakan akal yang dikurniakan ALLAH S.W.T .. Selamat Berfikir !


Punca Sebenar Runtuhnya Stadium :::BREAKING NEWS:: Must Read !!



3 JUN : Pihak berkuasa terbabit yang menyiasat kes runtuhnya stadium itu telah telah menemui satu bukti yang sangat jelas dimana punca sebenar keruntuhan stadium itu berpunca dari perlawanan sengit antara 'otromen' dan raksasa jombos dari planet buri-buri dan ia disaksikan oleh beberapa pekerja dan orang kampung sekitar kawasan itu. Semasa perlawanan itu berlangsung ,......



Sunday, May 17, 2009

Warna - Warni KONVENSYEN MPP 09 ( must read )

"Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah kami selama mereka sabar. Mereka meyakini ayat-ayat Kami."
( As Sajadah : 24 )

Ayat yang mana ALLAH S.W.T coretkan dalam kalamNya dan yang ditunjukkan ini memang mengena dengan kisah yang ingin aku ceritakan ini.Pada 15-20 mei 2009 berlangsung Konvensyen Kebangsaan MPP seluruh IPTA bertempat di UTHM. Mahu dipendekkan cerita, aku sebagai Ketua Jawatan Kuasa Kolej Kediaman hanya diwajibkan hadir bagi memeriahkan majlis. Bagi kesempatan ini juga aku ambil kesempatan untuk melihat dan memerhati sendiri bagaimana Mahasiswa2 bersuara bagi menegakkan kebenaran dan mentang kemungkaran. Ternyata tidak sia2 aku hadir pada satu malam dimana pada 16 mei,pada pukul 8 mlm berlakunya sesi soal jawab antara pemimpin Mahasiswa dengan Yang Berbahagia Dato Saifuddin Abdullah iaitu Timb Menteri Pengajian Tinggi 2 juga merangkap AHLI MAJLIS TERTINGGI UMNO MALAYSIA.


Bermulanya majlis Itu dimana Yang Berbahagia Dato Saifuddin Abdullah memberi muqaddimah yang cukup mantap sebelum berhadapan dgn pemimpin2 Mahasiwa yang dilihat tidak dapat duduk diam kerana tidak sabar mengemukakan persoalan2 yang mahu dilontarkan. Maklumlah, soalan2 yg disimpan sudah cukup panas dan mendidih dalam hati pemimpin2 Mahasiswa ini. Tiba masanya pemimpin Mahasiswa diberi peluang shj, bertalu2 soalan diberikan dan dijawab oleh Dato saifuddin. Mmg cukup panas didalam dewan itu td hingga aku yang mengantuk sebab tak cukup tidur pun boleh terjaga balik utk melihat gelagat mereka mempersolkan isu semasa , ada yg bersuara lantang,ada yg merendah diri tp soalannya sgt pedas dan sebagainya.


Mmg tersangat
BEST malam tu. Antara soalan yang panas macam biasa la, tentang AUKU mesti menjadi persoalan yang pertama sekali diajukan. saudara MOHD RIDZUAN BIN MOHAMMAD
, YDP MPP UM dgn lantang mempersoalkan ttg AUKU perlu dimansuhkan dan diikuti dengan pemimpin Mahasiswa Universiti yang lain dan seterusnya. Dengan mantapnya soalan yang diajukan tidak kira muslimin mahupun muslimat. Membara2 kepanasan keadaan dalam dewan tu meskipun air-conditioner yg dipasang dalam dewan sudah mencapai tahap maksimum kesejukannya. Sesi soal-jawab ini mengambil masa lebih kurang 4 jam tanpa henti. Sememangnya dahsyat. Dari sekecil2 masalah sehingga masalah yang cukup besar. Kesian pulak tengok Dato Saifuddin yg umurnya menjangkau 40-an tu berdiri di rostrem selama 4 jam mendengar persoalan yg diajukan oleh pemimpin Mahasiswa ini.huhu. Jadi, itu je la yang aku nak berkongsi pengalaman dpt join konvensyen MPP ni. Jadi, tiada apa yg perlu diperkatakan, ckp sampai sini je la. Ingat lagi kata2 Dato Saifuddin dimana ORANG MUDA ADALAH ASET YANG MANA DIA MEMPUNYAI PELBAGAI IDEALISME YG MASIH FRESH DAN MANTAP JADI GUNAKANNYA UTK MENERAJUI NEGARA INI.lebih kurang camtu la. kATA2 DARI PENULIS INI PULA,Yang penting, kita terajuilah negara dengan pasaknya adalah ISLAM berpandukan aL-Qur'an dan Sunnah. . .


buku terbaru Dato' Saifuddin Abdullah , 'Politik Baru'



...Yang Penat Menaip....
'IBnu Ahmad'

Tuesday, April 21, 2009

Cerita BEsT !! ~ Mari ketahui ttg BULU MATA anda


Diceritakan di Hari Pembalasan kelak,ada seorang hamba ALLAH sedang diadili. Ia dituduh bersalah,menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu".

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh kekiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri. Di situ hanya ada dia bersendirian. Makanya ia pun menyanggah," Manakah saksi -saksi yabg kau maksudkan? Di sini tidak ada sesiapa kecuali aku dan suaramu."

" Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara,"Saya yang memandangi."

Disusul oleh telinga," Saya yang mendengarkan.



" Hidung pun tidak ketinggalan,"Saya yang mencium.

" Lidah menambah,"Saya yang mengisap.
" Tangan meneruskan,"Saya yang meraba dan meramas.
" Kaki menyusul "saya yang dipakai lari ketika ketahuan."



" Nah kalau dibiarkan,seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang pebuatan aibmu itu." ucap malaikat.


Orang tersebut tidak tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihumbankan kedalam neraka jahanam. Padahal,rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan,sekonyong-konyong terdengar suara lembut dari selembar bulu matanya. "Saya pun ingin mengangkat sumpah sebagai saksi." "silakan." kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yang lengang, aku pernah dibasahi dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya dibasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka.

Maka saya,selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan." Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, Orang tersebut di bebaskan dari neraka dan ddihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga kerana pertolongan selembar bulu mata."

Thursday, April 2, 2009

Dato' Siti NuRHaliZa Melawat Tuan GuRu NikAbdul Aziz Bin Nik MaT~


Biarpun pertemuan ini singkat namun menziarahi Tok Guru seorang ulama' besar tanahair tentu sahaja meninggalkan kesan yang besar dari jiwa artis tersebut .

Ziarah Tok Guru tidak sama dengan ziarah pemimpin politik biasa biarpun Tok Guru juga adalah seorang tokoh politik terkenal tanahair . Namun pengaruh spiritual pada dirinya meletakkan beliau sebagai ulama' sufi yang haraki .

Pengalaman saya bersama Tok Guru , setiap detik kita disampingnya terasa diri sedang berada dalam dewan kuliah yang dihujjahi oleh pensyarah . Mutiara ilmu dan hikmah bagai dihidang dihadapan kita . Memandang wajah Tok Guru sejuk rasanya hati . Kesannya terbawa - bawa dalam diri kita biarpun telah lama pertemuan itu berlangsung .

Timbul semangat ingin menambah koleksi ibadah dan lebih penting , melalui pengalaman pahit maung sebagai seorang pejuang yang dilalui oleh Tok Guru terlakar digaris kedut wajahnya dan menjadi inspirasi kita untuk terus istiqamah berjuang .

Saya harap Siti juga dapat merasakan perkara yang sama , sekurang - kurang timbul dalam hatinya untuk berubah meninggalkan dunianya yang penuh fitnah dan mazmumah . Paling tidak , hilanglah salah faham terhadap kepimpinan Tok Guru yang selama ini ditohmah sebagai ulama' yang jumud dan primitif .

Selepas ini , saya juga mengharapkan lebih ramai para artis mengunjungi para ulama' - ulama' yang berjuang untuk mendaulatkan Islam di negara ini agar dapat melihat dan mendengar sendiri misi dan visi perjuangan para ulama' .

Monday, March 30, 2009

Hari Yg SangaT SeebuK~ ~MaaF Semua !



Makin hari makin sebuk sehinggakan aku tak berkesempatan mengemaskini blog aku. Maaf lah kepada semua peminat-peminat ataupon "kipas-susah-mati" aku (terutama makcik laila..hak3). Sepanjang bulan ini, aku sering mencekik biskut munchy's dan minuman kegemaranku iaitu kopi radix kerna kekurangan budget serta kekurangan masa di cni. Ditambah pula kesibukan menyiapkan project C programming yang susah giler dan menyusahkan dan juga project mencipta hovercraft. HuHu. nasib baik sempat siap hovercraft tapi nak kene buat report psl bende tu plak! argHH !! tapi xpe, innALLAHma'assobirin. Huhu. InsyaALLAH , aku akn kembali aktif menge'BLOG' selepas sume project settle dan doakan juga final examku mudah dijwb. da nak dekat ni. Juz arOund Da coRneR ~~~! huk3. Dan xsangke byk gak artikel yg aku da produce kn..huhu...Lamenye aku berceloteh! assalamu'alaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh

Saturday, March 14, 2009

sESUCI dALam Debu ~ ~ ~ [ perjuangan ISLaM ]


ISLAM bagai air yang jernih
Di dalam bekas yang berdebu
Zahirnya kotoran itu terlihat
Kesucian terlindUng jua

ISLAM bukan hanya di mata
ISLAM hadir di dalam jiwa
Biarlah salah di mata mereka
Biar perbezaan terlihat antara kita

Kuharapkan ISLAM kan dIterima
Walau dipandang hina
Namun hakikat cinta kita
Kita yang rasa

Suatu hari nanti
Pastikan bercahaya
Pintu akan terbuka
Kita langkah bersama

Di situ kita lihat
Bersinarlah hakikat
Debu jadi permata
Hina jadi mulia

Bukan khayalan yang ALLAH berikan
Tapi KEMENANGAN yang nyata
Kerana ALLAH lautan berapi
Pasti akan kurenang jua

..::: BERJUANGLAH HINGGA KE AKHIR HAYAT WAHAI SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN :::,,,

Tuesday, February 10, 2009

Pilih antara babi atau perempuan atau . . . .

DIALOG DARIPADA GAMBAR DIATAS


PASANGAN DI BUS STOP

Perempuan : awak cube tengok kat sane tu. Rilek je mamat tu pegang babi tu. Tak haram ke ? Muka macam melayu je kan ?


Lelaki : Ha aa... melayu murtad kot .. (sambil memegang perempuan tersebut)


LELAKI BESERTA BABI DI TEPI JALAN

Lelaki : apa kabar monokoru-chan? tak pe aku pegang ko. tak haram .cume kene samak je.


Babi : ade juga org nk usap aku ni..



kepada sahabat dan sahabiah sekalian, gambaran di atas hanya sekadar ilustrasi dan rekaan sahaja. jgn lah terlalu ambik serius ttg hal diatas, yg penting, pengajaran dari cerita diatas. sesungguhnya berpegangan anatara laki dan perempuan yg bukan mahramnya adalah sama sekali maupun BERCOUPLE ! jika mereka yg bercouple mengatakan, "kami couple tAPI TAK pegang tangan". Tapikan cuba kita kembali melihat kalam ALLAH,

Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh satu perbutan keji, dan suatu jalan yang buruk

surah al-isra' : 32


Tuhan kita sendiri dan pesan, zina tu bahaya, jauhilah ataupun jangan dekati. Kita lihat dari segi luaran secara zahirnya pada COUPLE itu sendiri, itu sudah mendekati zina. bermanja-manjaan, mengeluarkan ayat2 yg meransangkan dan sebagainya. ( cewah, macam penulis ni pernah merasa la plak). Jelas menunjukkan couple ini menjurus kpd zina... jadi ... cube elakkan ye. Bkn ape, contohah kalau kita dah berkahwin ngan pasangan COUPLE kite tu, takut2 ALLAH tak redha. Bila ALLAH tak redha, ada kemungkinan kita tak dapat waris syurga ALLAH tu. sebab kita dapat masuk syurga bukan sebab semua amalan kita, tapi atas redha ALLAh. Wallahu'alam.


MELIHAT , MEMIKIR DAN MENAFSIR


Saturday, January 24, 2009

Awak sudi jadi isteri kedua saya?

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tegas dan yakin.

Tiba-tiba mata Fat
imah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.
"Tak sangka awak sudah
beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Fikri liar melihat kir
i kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya. "Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya… Fatimah mula sebak.
"Tak. Maksud saya…"

"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" poton
g Fatimah dengan kasar.
"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?" su
ara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya. Fikri diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fatimah' di sebalik Fatimah yang dia kenal selama ini.
Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata de
ngan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Fikri seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.
Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

"Ada hikmah," bisik hati kecil Fikri, sekecil pandanganny
a terhadap Fatimah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan
jadual Fikri sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yangmembawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak.


Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon
suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Fikri. Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri kedua.


Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik denganFatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri tak ubah seperti lelaki lain.

Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seper
ti biasa. Siangnya ke hulu kehilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnyasibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya.
Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Fikri – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Fikri.


S
uatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Fikri sekali lagi gus
ar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak?

Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut.

Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa s
ahabat terdekatnya, Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tanpa segan silu.

"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.
"Er, betul ke ni?" tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh
Fikri.

"Kenapa saya?" tanya Fikri ingin tahu.

"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.
"Baiklah," jawab Fikri tersenyum.

Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak ke
rja dakwahnya selama ini.

Setelah seminggu me
ndirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawaNusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya.


Kadang-kala letih
menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.


"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kere
ta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

"Ye sayang?" jawab Fikri sambil memandu.

"Abang tak pernah p
un bawa saya jumpa isteri pertama abang,"luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.
"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Fikri menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.
"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.

Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Fikri yan
g banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.
"Kita dah sampai," Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya.
Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

"Itu isteri pertama abang," Fikri menuding jari ke arah khemah terseb
ut

"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fo
kusnya mencari arah jari Fikri.

"Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusai
bah sangat berdebar.
Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.

"PERJUANGAN, " jawab Fikri.
SEDARLAH SEMUA… KALIAN AKAN DIMADUKAN!


JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG ISTERI…
TERIMALAH KENYATAAN BAHAWA ANDA AKAN DIMADUKAN, BAHKAN ANDA BUKAN ISTERI PERTAMA YANG BAKAL DIKAHWINI TETAPI ANDA ADALAH BAKAL ISTERI KEDUA!!! KERANA ISTERI PERTAMA BAGI SUAMIMU IALAH PERJUANGAN ISLAM!!!PERKAHWINAN INI TELAH LAMA DILANGSUNGKAN… KEHADIRAN DIRIMU ADALAH UNTUK BERSAMA BERGANDING BAHU MEMPERJUANG KAN ISLAM BUKAN MENJADI BATU PENGHALANG PERJUANGAN SUAMIMU
JANGANLAH JADIKAN DIRIMU SEBAGAI PUNCA SERTA MERENDAHKAN HARGA DIRI MU DENGAN TERJADINYA PERCERAIAN SUAMIMU DENGAN ISTERINYA YANG PERTAMA IAITU PERJUANGAN ISLAM!



JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG SUAMI…
TERIMALAH BAHAWA ANDA BUKANLAH SUAMI YANG PERTAMA YANG BAKAL DINIKAHINYA ATAU INSAN YANG PERTAMA YANG DICINTAI DAN DISAYANGI OLEH BAKAL ISTERIMU!!! BAHKAN DIRIMU ADALAH INSAN YANG KEDUA YANG DICINTAINYA….
KERANA SUAMI YANG PERTAMA BAGINYA IALAH PERJUANGAN ISLAM DAN MEMARTABATKANNYA…
DIA MENCINTAIMU KERANA DIRIMU MENCINTAI ISLAM DAN MEMPERJUANGKAN ISLAM. JIKA DIRIMU TIDAK SEDEMIKIAN… SEKELUMIT CINTA PUN TIDAK AKAN LAHIR DALAM SANUBARI ISTERIMU…BANTULAH ISTERIMU DAN KUATKANLAH DIA UNTUK TERUSKAN PERJUANGAN !! TAKBIR ! ALLAHUAKBAR!




p/s:article ni ana amek dr blog shbt..mg sma2 ambil manfaatnya^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...