Saturday, November 8, 2008

~ STuDy Kerana ALLAH ~ (elecTric CircuiT TheOry)


" Ya ALLAH , . . . camne nak buat soalan ni ?? "

ini la dialOg yang selalu diungkapkan tatkala tak dapat selesaikan soalan 'TEORI LITAR ELEKTRIK' pabila FINAL EXAM pun menjelang tiba. Perkara ni sudah menjadi aDat bagi pelajar aliran kejuruteraan elektrik UTHM terutamanya pelajar-pelajar sectiOn 3 (KULIAH AKU a TU . .HAK3) . Bukan setakat buku yang dipersalahkan , tak pasal-pasal lecturer pun kene sekali . Antara alasan yang famous yang sering diperdengar ialah dengan mengatakan lecturer ni tak bagus la , mOdul tak kencang (BAGUS) la dan sebagainya. Macam-macam . Kekadang saya pun suka bagi alasan macam ni gak, bukan setakat sekarang malah sejak dari sekolah dulu dah terbiasa. Menyalahkan macam-macam. Tak pernah nak salahkan diri sendiri. hUhU . tengah2 syOk2 salahkan lecturer , teringat lak dulu masa saya kat matrikulasi melaka. Waktu tu bulan RAMADHAN , dan pada waktu petang tu plak dipenuhi dengan aktiviti tadarus di SURAU 'IBADURRAHMAN . hari tu pulak kebetulan terlalu letih kerana ada program yang perlu diuruskan . Tepat jam menunjukkan pukul 6.35pm , 'PEHE' iaitu merangkap naQib tadarus saya message. "ade ktne , da lame ana tggu anta ni sham , yg laen sume da dtg. " . Dengan rasa malasnya terus membalas message tu. "sory a pehe,arini aku excuse ek.letih giler aa. . huhu" kemudian sahabatku pehe ini pun membalas . . "xpe a. nabi pun penah ckp yg manusia ni mmg ske beri alasan"

aduh , apa lagi . . . terguris la dihati ni .tapi tak pe ,TEGURAN YANG MEMBINA . . . . teringat pula satu ayat ni , sesungguhnya serendah-rendah ukhwah itu adalah berlapang DADA . huhu . sahabat punya pasal , terima la jugak . Rupa-rupanya , kisah itu memberi makna yang besar kepada saya kini . sejak daripada tu ,segala jenis masalah yang saya hadapi , saya cuba utk elakkan memberi alasan malah cuba utk mencari penyelesaian ataupun inisiatif supaya perjalanan kita yang akan dtg akan lebih mudah . ALLAH SWT dah coretkan dalam kalamnya yg teragung iaitu kitab suci AL-QUR'an dimana ,.

¨

5. Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

6. (sekali lagi ditegaskan): Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

al-INsYiRaH : ayat 5-6



suBhaNALLAH . . sejuk hati bila mata ni meratap satu persatu ayat ni. kiranya apa yang dapat diceritakan disini, kita sepatutnya berusaha seboleh mungkin , bukan menyalahkan seboleh mungkin !

DAN KEPADA SAHABAT2 SAYA YANG SEDANG BERJUANG UNTUK EXAM INI , STUDY LA SE'SMART' BOLEH DAN LETAKKAN KEPERCAYAAN UNTUK KEJAYAAN KITA PADA ALLAH ,BUKAN PADA BUKU ATAU LECTURER YG MENANDA KETAS KITA. NANTI DA SALAH AKIDAH KITA TU. JADI , SEMOGA REDHA ALLAH BERSAMAMU . TAKBIR ! ALLAHUAKBAR !


[STUDENT POWER]

(^-^)

3 comments:

Anonymous said...

Allah places the heaviest burden on those who can carry it's weight

MieTo said...

jangan mengarut...
pening aku tengok tulisan ko.
adeh sakit jiwa!!

azas/baitijannati said...

salam..mmg betul tu..saat ana nak berputus asa bila sesuatu assigment terlalu complicated,ana btl2 nak mengalah..terlalu banyak yang perlu disubmit pada masa yang sama dan kena jgk wat lab malam hari,hnya tuhan je tau pnatnyerr..tp,hsilnya ana dapat rasa bila ape kita buat tu pada niat yg btl..alhmdulillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...