Thursday, April 2, 2009

Dato' Siti NuRHaliZa Melawat Tuan GuRu NikAbdul Aziz Bin Nik MaT~


Biarpun pertemuan ini singkat namun menziarahi Tok Guru seorang ulama' besar tanahair tentu sahaja meninggalkan kesan yang besar dari jiwa artis tersebut .

Ziarah Tok Guru tidak sama dengan ziarah pemimpin politik biasa biarpun Tok Guru juga adalah seorang tokoh politik terkenal tanahair . Namun pengaruh spiritual pada dirinya meletakkan beliau sebagai ulama' sufi yang haraki .

Pengalaman saya bersama Tok Guru , setiap detik kita disampingnya terasa diri sedang berada dalam dewan kuliah yang dihujjahi oleh pensyarah . Mutiara ilmu dan hikmah bagai dihidang dihadapan kita . Memandang wajah Tok Guru sejuk rasanya hati . Kesannya terbawa - bawa dalam diri kita biarpun telah lama pertemuan itu berlangsung .

Timbul semangat ingin menambah koleksi ibadah dan lebih penting , melalui pengalaman pahit maung sebagai seorang pejuang yang dilalui oleh Tok Guru terlakar digaris kedut wajahnya dan menjadi inspirasi kita untuk terus istiqamah berjuang .

Saya harap Siti juga dapat merasakan perkara yang sama , sekurang - kurang timbul dalam hatinya untuk berubah meninggalkan dunianya yang penuh fitnah dan mazmumah . Paling tidak , hilanglah salah faham terhadap kepimpinan Tok Guru yang selama ini ditohmah sebagai ulama' yang jumud dan primitif .

Selepas ini , saya juga mengharapkan lebih ramai para artis mengunjungi para ulama' - ulama' yang berjuang untuk mendaulatkan Islam di negara ini agar dapat melihat dan mendengar sendiri misi dan visi perjuangan para ulama' .

1 comment:

lailafillah said...

alhamdulillah..hidayah semakin menghampiri..moge sepenuhnye milik siti..same2 kite doakan..

ehem..sesuke je kate bilik makcik cam tongkang pecah..nak tgk sket titanic 8x pecah tu..ehe^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...